woensdag 8 februari 2012

De afgelopen dagen in het magische Kopenhagen!...

Hallo allemaal !! :) Ten eerste wil ik eventjes vertellen dat ik mij hier eigenlijk wel heel gelukkig voel... de sneeuw, het landschap, de mooie huisjes, de vriendelijke mensen, de prachtige taal ...Ik denk dat ik in het verkeerde land geboren ben ;) !

Ik hou van vreemde talen, en dus was ik erg blij dat we dinsdag onze eerste Deense taalles kregen! Super plezant! En het lukt al best goed! Vooral de uitspraak is moeilijk...want de Denen lezen niet wat ze schrijven! Ik zal een wat dingen schrijven die we geleerd hebben! (de puntjes op de letters en andere vreemde letters uit Denemarken laat ik eruit want ik weet niet hoe ik ze kan typen met een computer)

dus: Jeg hedder Claudia og jeg kommer fra Belgien. Jeg bor i Valby. Jeg taler nederlandsk og jeg kan ogsa tale fransk og engelsk. Jeg er tyve or gammel. Jeg kan ikke tale spansk og jeg taler lidt dansk. Men soster hedder Eveline. Hun kommer fra Belgien. Hun bor i Brasschaat. Hun taler nederlandsk. 


Jeg hedder..../kommer fra....
 Du hedder..../kommer fra...
Han(hij)/Hun(zij) hedder..../kommer fra...
Vi hedder.../kommer fra....
I hedder.../kommer fra...
De hedder.../ kommer fra...

-Kommer du os fra Belgien?
-Naj, jeg kommer fra...
-Ja, jeg kommer os fra Belgien...
-Hvad taele du?
- Taele du os nederlandsk?
-Hvod med dig?
-Hvad mange kommer fra Belgien?
-...

enzovoort ... Beste mensen, probeer het vooral niet uit te spreken, want wat u uitspreekt, zal toch niet kloppen :D ... Het klinkt voor 85% helemaal anders dan het er geschreven staat.... Wij wonen bv in Valby! Dus...wij zouden dit uitspreken als: Valbi ! MAAR: de juiste uitspraak is dus eigenlijk ...Welbu ! Vreemd...ik weet het... Maar ik heb ondertussen al wel enkele ontdekkingen gedaan en ik slaag er al in om veel dingen toch juist uit te spreken door deze ontdekkingen. Een V wordt hier uitgesproken als een W. Een D wordt uitgesproken als een L, en een A is heel vaak een E... ! De deense les is tot nu toe toch wel mijn lievelingsvak, maar ik heb mijn kunstvak nog niet gekregen, dus ik kan nog niet echt oordelen over alle vakken. Zover de Deense taalles ...

Oh ja! We hadden gisteren het strakke plan om pannenkoeken te bakken! Wij, als belgen, ...wij zijn echt bangelijke pannenkoekenbakkers!  Niet dus.... onze bloem zag een beetje bruin met wat brokjes in! Toen we ons pannenkoekendeeg eens van dichterbij bekeken zag het er niet zo smakelijk uit... je kan het vergelijken met een wit brood dat ineens een volkoren brood wordt! Zeer vreemd! De eerste 15 pannenkoeken zagen er dan ook niet uit! Het leek alsof het al eens gegeten was! Ik heb eerder gewoon wat deeg liggen opeten, van echte pannenkoeken was er niet echt sprake! Toen ik klaar was met eten begonnen ze toch wel niet plotseling te lukken zeker? Maar ik vond het deeg ook wel best lekker, dus ik mag niet klagen :) Volgende keer op zoek gaan naar witte bloem!

Vandaag zijn we met z'n allen op een uitstapje geweest naar Roskilde, een 45 minuutjes van ons huis vandaan. We zagen daar een leuk dorpje met een heel mooie kerk! In die kerk lag de hele koninklijke familie begraven. De oudste lag daar al van in de 15e eeuw! Ik weet niet waarom, maar die dode mensen fascineerde me ergens wel... Er lagen gewoon allerlei kisten voor je neus! Als ik van die kisten zie, slaat mijn fantasie altijd op hol...Wie zou er in liggen? Of ligt er misschien niemand in? Hoe zou die eruit hebben gezien? En hoe ziet die er nu uit??... Ik heb nogal een uitgebreide fantasie waardoor ik 's avonds vaak bang ben in mijn bed :) Maarja, die fantasie kan ik nu eenmaal niet uitschakelen! Toen ik rondliep in die kerk kreeg ik ook ineens het idee om eens naar Norreport te gaan en het graf van Hans Christian Andersen te gaan zoeken. Behalve alle disney verhalen vind ik zijn sprookjes ook gewoon echt prachtig en fantasievol! Dus voor hem wil ik wel eens wat moeite doen!



We zijn ook naar het museum van moderne kunst geweest in Kopenhagen. Het ging allemaal over ''woorden''. Op welke manieren kan je woorden allemaal gebruiken? Ik vond dit wel leuk om te zien en ik heb mijn ogen en oren open gehouden om er dingen uit te kunnen halen voor ons eindwerk. Misschien dat er nog iets in mij opkomt vannacht! één werk vond ik wel interessant! Er werd een tijdlijn uit het verleden en de toekomst op de muur getekend. Daar kon je dan je eigen verleden op schrijven en op aanduiden, en ook een mogelijke toekomst voor jezelf ontwerpen. Iedereen schreef dus alles op één zelfde tijdlijn, wat wel een leuk verhaal gaf! Het is leuk om verschillende toekomsten en verledens naast elkaar te leggen!

  
Daarnet zijn we in een studentenhuis iets gaan drinken en ben ik wat in de winkeltjes gaan neuzen! Nu hebben we net nog wat lekkere witte vis gegeten met aardappelpuree en ajuin!

nog wat extra omgevingsfoto's :) :
onze tuin!
mijn droomhuis :)


Morgen een dagje vrij om aan ons eindwerk te werken en wat taken te maken! Tot de volgende keer! Dooeeeiii :)

2 opmerkingen:

  1. Een heel fijne reportage van je doen en laten, we kijken weeral uit naar de volgende.
    Groetjes uit (het nog steeds) barkoude Essen.
    Karl.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik probeer mijn blog goed te onderhouden zodat ik het later terug kan lezen of er een boek van kan maken :) de groetjes aan iedereen en aan ons anneke, den tom, floortje en.... baby number 2!

    BeantwoordenVerwijderen